Zlaté údolí
ÚVOD | PŘÍBĚH | O HŘE | PRAVIDLA | PŘIHLÁŠENÍ

PRAVIDLA

Tyto pravidla jsou sepsána stručně a (doufáme) přehledně, a trochu předpokládají, že víte, co jsou to životy a že máte brzdit rány. Uvádíme mnoho nových a myslíme i zábavných a zajímavých herních mechanik, proto prosím pravidla pročítejte pozorně. Když nebudete něčemu rozumět, klidně se ptejte.

Rychlé odkazy na pravidla ke stažení:
Seznam dovedností (.pdf) Pravidla boje (.pdf)

Základní a nejdůležitější pravidla

Doba a měřítko

Hrajeme od 10 do cca 17 hodin. Po hře bude asi hodinu prostor na O hře po hře, tj. čas na popovídání si, probrání některých záhad, na otázky všeho druhu jak na organizátory, tak ostatní hráče.

Čas a prostor jsou ve hře znatelně zhuštěny, ale přesné měřítko není důležité. Na okraji herní plochy se nachází Varovo město, které je jakousi hráčskou základnou. Budete si tam moci nechat věci, ale je to normálně herní lokace a hraje se v něm. Neherní věci budou o kousek vedle, a do těch ostatním opravdu nelezte.

Nedaleko této základny bude i orgoviště, tj. místo, kde vždy bude nějaký organizátor. Kdykoliv budete něco potřebovat, zajděte tam. Jestli se někomu něco stane, zajděte tam (nebo aspoň dost hlasitě křičte tím směrem).

Herní a Neherní

Pokud něco nedokážete naznačit reálně, popisujte to všem bez ptaní, hned jak by to zjistili (”Měřím dvacet metrů.” už na dálku, ”Mám ruce od krve.” zblízka a ”Pod tou barvou prosvítá zlato.” až po prozkoumání). Pokud si nejste jistí, co vidíte, sami se ptejte.

Rozlišujte herní a neherní, tj. věci týkající se hráče a postavy, kterou hraje. Snažte se nevědět nic, co neví vaše postava, ani zbytečně neinformovat druhé. Na vše bude čas po hře. Pokud začnete hrát novou postavu, oddělte ji (a její vědomosti) výrazně od té staré. Snažte se, aby vaše činy měly rozumnou herní motivaci.

Organizátorský team

Organizátoři nehrají za postavy, ale za svět okolo vás. Slouží jako nestranní soudci a rozhodčí, řeší nestandardní situace a nezvyklé nápady. Pokud se ve hře můžete dostat k nějaké informaci, dostanete ji od nich. Pokud potřebujete pomoci zařídit nějaký herní mechanizmus, můžete požádat o pomoc je. Pokud někde chcete vyzkoušet něco, co by asi mělo něco dělat, pozvěte si k tomu organizátora a on vám řekne, co se stalo. Jen to moc nepřehánějte, organizátorů je málo a práce mají hodně.

Lokace

Některá zajímavá místa budou popsána pomocí tzv. lokací. To jsou papíry A4 v průhledných deskách pověšené ve výšce očí někde na stromě. Na těchto papírech je popsáno nějaké zvláštní či zajímavé místo, které se zde jakoby vyskytuje (studánka, ruina hradu, kouzelná socha apod.) Pokud se lokace týkají nějaká pravidla, je to na ní napsáno. S některými lokacemi můžete něco dělat, něco zde najít, lokaci změnit apod. Často je to řešeno formou tzv. gamebooků, kdy máte na lokaci na výběr z několika možností a po zvolení si přečtete příslušnou další, neveřejnou, část textu a zařídíte se podle ní. Nečtěte zakryté části bez vyzvání! Pokud chcete na lokaci dělat něco, s čím její popis nepočítá, domluvte se s organizátorem.

Jeskyně

Když mezi stromy narazíte na provázky ve výši pasu, jde o jeskyně. Tam, kde je mezi provázky mezera, je vchod a lokace. Stěny jeskyně (provázek) představují tlustou skalní stěnu – jsou absolutně neprostupné. V jeskyních je tma – musíte v nich mít zavřené oči! Dívat se můžete do 2m od vchodu. Pokud máte světlo, nejste ve výhledu omezení. V jeskyních není moc místa, nelze tam létat a při boji v jeskyních smíte používat jen zbraně (i hole a štíty) kratší, než je šířka jeskyně (vzdálenost mezi provázky stěn).

Předměty a peníze

Snažíme se, aby co nejvíce herních předmětů bylo reálných. Někdy to bohužel není úplně možné, a proto když od organizátorů (tj. i z lokace apod.) dostanete žlutý kousek papíru, měl by být přehlý, zvenčí na něm napsané, co představuje, a uvnitř (např. jídlo, lektvar) jaký má efekt. Co to umí si pochopitelně můžete přečíst až poté, co lektvar vypijete, jídlo sníte apod.

Ve hře se samozřejmě musí i něčím platit. Platidlem pro tuto hru jsou zlaté valouny (zkratka zv). To jsou malé, zlaté kamínky. Pokud někde najdete velký (o dost větší než ostatní), ten má cenu 10zv.

Dovednosti

Do začátku si může každý vybrat 3 dovednosti z veřejného seznamu (členové některých skupin (typicky mágové) si mohou vybírat i ze svých speciálních dovedností). Další dovednosti bude možné se během hry naučit, ale nepočítejte s tím, že byste se byli schopní za hru naučit všechno. Novou dovednost si můžete přidat (=se můžete naučit) jen, když je to efekt nějakého vašeho činu. Příklad: Vypití lektvaru, zahrání lokace, bylo na vás sesláno kouzlo... nebo něco v tom smyslu. Dovednost navíc lze do začátku také získat za hezký kostým.

Seznam dovedností (.pdf)

Životy a agónie

Základní počet životů jsou 3. Toto maximum lze zvýšit dovedností. Normální zásah ubere postavě 1 život. Momentální počet životů si musí hráč pamatovat. Na požádání musíte pravdivě oznámit svoje momentální zdraví - neohlašujte počet životů, ale zdravý/mírně zraněný/těžce zraněný/agónie. Navíc na požádání musíte každému popsat všechna viditelná zranění (rány na zádech, popáleniny, bledá pleť, vředy na obličeji apod.). Životy se samy nedoplňují.

Při klesnutí životů na 0 (popř. méně v případě utržení silnějšího zásahu) upadá postava do agonie: 10 minut hraje mrtvou, nevnímá, nehýbe se (s výjimkou odchodu do bezpečné vzdálenosti od boje, aby ji někdo neušlapal). Pokud do deseti minut neutrží zásah, se kterým protivník hlásí “doražení”, může se zvednout, má 1 život a hraje velké zranění - (vše ji bolí, hledá doktora…). Pokud je postava doražena, umírá, ale ještě dvacet minut po smrti je možné ji oživit (speciální lékařská dovednost, kouzlo…). Nechť se definitivně mrtví dostaví za organizátorem, aby se domluvili na dalším postupu (hraní cp, nová postava, …). I když umřete, nebudete se nudit. Nedorážejte prosím postavy, pokud k tomu nemáte herní motiv. Bezhlavé a bezdůvodné dorážení muže velmi zkazit hru ostatním hráčům.

Boj

Bojujeme podle pravidel, která jsou převzatá od Azrika a upravená. Více v Pravidlech boje (.pdf).

Přehled různých hlášek, efektů a dovedností:

Zajatci a obírání

Postavu v agónii, omráčenou nebo postavu, která s tím souhlasí, může kdokoliv spoutat a z postavy se stává zajatec. Oznámíte postavě, že ji spoutáváte (a krátce to zahrajete) a ona od té doby musí mít zápěstí trvale přitištěná k sobě (před tělem nebo za zády). Spoutaná je postava kompletně - nemůže sama chodit, létat, má jakoby zcela znehybněné ruce i nohy, nesmí nic brát, bojovat, kouzlit, otevírat zámky apod. Zajatec nesmí mluvit nahlas ani křičet. Zajatec nemusí poslouchat své věznitele, ale musí se jimi nechat vést (nemusí spěchat). Zajatce osvobodíte tak, že naznačíte přeříznutí jeho pout na zápěstí libovolnou herní zbraní s ostřím (ne kyj).

Kdokoliv smí obrat postavu v agónii či omráčenou, zajatce nebo postavu, která s obráním souhlasí. Řekněte postavě, že ji obíráte nebo prohledáváte a řádně to zahrajte. Oběť vám musí ihned předat všechny svoje herní předměty a cennosti. Majetek hráče samotného (zbraně) nelze krást (ale zbraně lze třeba držet bokem od zajatců).

Magie

Kouzlení je v celém impériu zakázané. Jediné, co se ví, je, že se kouzlí z jakýchsi svitků. Ten, kdo svitek používá, musí mít písemné potvrzení od imperátora. Pokud se jím neprokáže, musí být neprodleně odevzdán spravedlnosti (ne mrtvý, ale v jakém stavu...).

Pár slov na konec

Většina pravidel je intuitivních, obvzlášť, pokud už nějakou hru máte za sebou. Může se stát, že někdo pravidla porušuje nevědomky. V takovém případě ho na to prosíme v klidu upozoněte. Pokud porušuje pravidla schválně nebo se chová nebezpečně ostatním hráčům, bude z akce vykázán.

Základní pravidla chování